keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

Olin onnellinen, mitä sä luulit

Huhhuh, mitähän tästä tulee, kun pitää yhellä kerralla kirjottaa viidestä päivästä. Perjantai aamuna mun kello soi 4.15 ja olin ylhäällä 4.30. Sain hypätä vähän yli 5 lähtevään bussiin, ja seikkailla sen jälkeen itteni Silja terminaaliin. Aamu oli tosi kaunis ja oli outoa kävellä Tukholman täysin tyhjässä keskustassa ennen aamu kuutta. Jalat alko jo tutista ja suu alko kääntyä hymyn puolelle, kun näin satamaan tulleen laivan. Mamma, pappa, Rasse ja Teemu oli tullu moikkaamaan mua tänne meren toiselle puolelle. Ei siitä ollu kun 3vk, kun olin ne viimeks Suomessa nähny, mutta se tuntu pitkältä ajalta. Tuntu onnelliselta ja turvalliselta olla taas täysin tuttujen ihmisten kanssa. Me käytiin sitten yhdessä jossain Silja hotellin aamiaisella kivalla terassilla, jossa aamuaurinko kivasti lämmitti:) Oli myös kauheesti puhuttavaa, hyvä että ehti syödä.



Tukholman pahin shopailukatu kuudelta aamulla

Rasse alotti letuilla
Aamupalan jälkeen auto kohti Solnaa, jonne jätettiin tavarat. Jo 10 aikaan lähettiin äitin, iskän ja Teemun kanssa keskustaan päin. Teemu ei ollu käyny juuri koskaan kunnolla Tukholmassa, niin päätettiin alottaa ihan siitä, että käveltiin t-centralilta Gamla stanin läpi Söderille. Päivä tuntu ihan oudolta, kun oli heränny 15 yli 4. Luulin, että kello oli 3, kun se oli vasta 11-12. klo 12 oltiin kävelty jo sen verran, että ansaittiin pienet terassi-istuskelut Medborgarplatsin Snapsissa.





Iskälle piti ottaa uus facebook profiilikuva...



Sit hmm... Lisää kävelyä Slussenin suunnalla, jonka jälkeen nälkä yllätti. Aateltiin, että on helpompi nyt suunnata tuttuun hyvään paikkaan, kun ettiä joku uus. John Chris coffeessa ollaan äitin kanssa käyty kaks kertaa aikasemminkin. Sieltä saa hyvää kanasalaattia! Ja sellasethan me kaikki otettiin, paitsi äiti joka otti fetasallaadin. Teemu sai sotkettua heti ennen ekaa haarukallista, sen ainoot sortsit mitkä se oli ottanu mukaan. No ei se mitään:D






Aika helteessä oltiin saatu olla koko päivä, joten neljän jälkeen siirryttiin Sallan ja Amandan kanssa Långholmenin rannalle, jossa sain sitten uida. On tullu uitua niiin vähän tänä kesänä, että koko ajan hirvee hinku päästä uiskaamaan. Minä sain taas ihmetellä, että kuinka oon niin vaalee verrattuna Sallaan ja Amaan, mutta ei se mitään. Eipä tuo Teemu siinä mun vieressä hirveen paljon ruskeempi ollu. Oli ihana vähän soolata ja uida:) Ja oli myös paljon porukkaa. Lähettiin rannalta jo kuuden jälestä, kun Salla ja Teemu kävi meille hakemassa System bolagetista muutamat siiderit. Amanda ja minä ollaan täällä alle 20 vuotiana lähes alaikäsiä... Ei kiva:D Tarkotuksena oli siis mennä illalla Amandan ja Sallan rantaan istuskelemaan... Käytiin sitten Teemun kanssa Solnassa syömässä vähän äitin tekemää kanapastaa, jonka jälkeen suunnattiin metrolla kohti Mörby centrumia... No siinä ei sitten käyny ihan niinkun oltiin suunniteltu. Me päästiin Mörby centrumille asti, mutta mulla oli sattunu koko matkan niin paljon mahaan, että jouduttiin kääntymään takas Slussenille, mistä mentiin Nackaan mun luokse yöks. Harmitti kyllä, että missattiin ne illanistujaiset:(





Siinä eka päivä. Seuraanvan päivän eli 9.7 takiahan tänne oltiin tultu:D Eivaan ei ihan pelkästään sen. Tää reissu vaan sattu niin sopivasti, että 9.7 Teemulla ja mulla tuli täyteen 2 vuotta. Juu u se on tavallaan jo aika pitkä aika:) Tai en tiiä, toisaalta tuntuu, että sitä ois ollu melkeen kauempaankin yhessä:D Miekko oli kysyny Teemulta: "ootko nyt varma, ettei ois jo 3 vuotta?" Eipä meillä juurikaan Teemun kaa oo mitään suurempia ongelmia ollu tässä 2 vuoden aikana. Siks me varmaan ite järjestetään niitä olemalla aina tällasia pitkiä pätkiä erossa:D eivaan. Aamulla heräiltiin täältä mun luota Nackasta ja 12 bussilla lähettiin keskustaan. Mun luona ei oo kahvipuruja, eli ei saatu aamukahveja täällä keitettyä. Teemuhan ei oikeen kestä sellasta kahvitonta aamua, eli etittiin heti Waynes coffee Götgatanilta. Täältä saa ehkä parasta kahvia just Waynesistä. Pieni kahvi on varmaan isompi ku coffarin normaali kokonen:D Ja se maksaa kuitenki vaa 20 kr, keskikokonen kahvi on jo ihan sika iso ja isoo kahvia en oo ees uskaltanu ottaa. Götgatanin Waynes coffee on muutenkin mun mielestä tosi viihtysä ja iso!


Ja sitten oli mies tyytyväinen.

Sen jälkeen halusin näyttää Teemulle vähän Djurgårdenia, missä olin ollu kevään Tukholmareissulla. Djurgården lauttakin on ihan mukava ja samalla helpoin tapa mennä sinne. Päästiin kivasti siihen ulos paistattelemaan:) Mulla tuli siinä sitten hiuksiin amppari, enkä eka huomannu sitä ite. Saatto olla Teemulla vähän miettimistä siinä, että mitenhän tän asian nyt ilmaisis, etten saa hirveetä kohtausta:D Mutta olin ihan rauhassa(sisänen paniikki toki kuitenkin) ja ootin kiltisti, että se lentäis pois. Se ei onneks vieny kauaa aikaa:D


Tässä amppari oli just lähteny omille teilleen pois mun hiuksista.


Lautalla pääsee silleen kivasti siihen, että näkee samalla koko Gröna Lundin! Mun suuntavaihto ei ollu mikään luotettavin taaskaan... Joten jouduttiin eka kävelee vähän hukkaan, ennen kun löyty sitten se paikka just mihin halusin meiät viedä. Tykkään kävellä kauheesti niitä Djurgårdenin rantoja. Siellä oli paljon kanoottimiehiä ja polkuveneitä ja muita härveleitä. Vähän tekis mieli joskus vuokrata sellanen neljän hengen polkuvene. Ruotsikaverit: Kuka lähtee mukaan?:D Siinä oli kahelle polkupaikat ja kahelle sellaset hengauspaikat:) Sit yhessä vaiheessa alko haisee vähän kummalliselle ja kuuluu määkimistä. Kun käveltiin vähän matkaa, niin huomattiin, että yks mies kolmen koiran kanssa oli tuonu hirveen kasan lampaita syömään ruohoa siihen yhelle nurmikkoalueelle. Olin ihan innoissaan:D Luulin eka, että saahaan kattoo vaan kaukaa, mutta sit huomasin, että siellä oli pari pikku lasta ihan lähellä niitä. Pitihän minunkin sitten päästä:D Uskalsin myös vähän koskee niihin. Jotenkin se oli musta tosi siistiä:D


Lammaskoira piti vähän lomaa töistä






Lampaiden ihmettelyn jälkeen oltiin tosi väsyneitä, eikä jouduttukaan kauaa etsimään bussipysäkkiä eikä edes oottamaan bussia. Käytiin syömässä Kungshallenissa, se on sellanen "halli", missä on ruokapaikat ympärillä ja sit saa istuu mihin haluaa, eli yhteiset pöydät siinä sitten. Ruokailun jälkeen suunnattiin hotellille, jonka olin buukannu meille meiän 2 vuotispäiväks. Aattelin, että kyllähän sitä nyt vähän ansaitaan luksusta:D Se oli pieni hotelli, joka oli sellasen rakennuksen 4. ja 5. kerroksessa. Siellä oli rauhallista ja tosi kivat ja tyylikkäät huoneet mun mielestä:) Just sopivat! Ja sijainti oli ihan loistava, kun se oli just Frihemsplanin metroaseman vieressä. Pienille ruokaunillehan sitä sitten vahingossa mentiin hotellilla, jonka jälkeen suunnattiin Solnaan.




Meiän 2 vuotispäivän alkuperänen suunnitelma oli mennä vaan tylsästi syömään. Ruokapaikka oli katottuna jo valmiiks. Tultiin sit jotenkin niin täyteen päivän syömisistä, että päätettiin skipataan se. Ei meitä sit yhtäkkiä enään muutenkaan huvittanu ravintolaan meno. Onneks skipattiinkin, keksittiin tilalle paljon kaikkee kivempaa tekemistä. Käytiin Solnasta hakemassa viltti ja Teemun roseviiniä tonkasta, joka on itseasiassa nyt mun:D Sen jälkeen käytiin kaupassa ostamassa mansuja, vinkkyjä, patonkia ja levitettä. Västra skogen oli vaan yhen pysäkin päässä, joten suunnattiin sinne rannan viereen meiän pikniktarpeinen kanssa. Ei ollu valittamista eväissä, lämpötilassa, paikassa eikä edes seurassa:D Oli aivan ihana siinä nauttia illasta ja katella kuinka ilta-aurinko paisto vastarantaan. Oli muutenkin outoo miettiä, että ollaan oltu yhdessä nyt kaks vuotta. Tasan 2 vuotta sitten melkeen samaan kellon aikaan, kun oltiin oltu piknikillä, kysyin Teemulta "Mitä sanoisit jos alettais seurustella silleen ihan oikeesti?" Ja Teemu vastas "Arvaa?". Kaikista oudointa oli, että me ei ees oikeesti tunnettu sillon vielä kunnolla. Tai aika vähän. Mutta tässä sitä ollaan:D









Ei voi muuta sanoo, kun että olin onnellinen<3 Olisko kello tullu jotain yli yheksän, kun syötettiin meiän viimeset patongit sorsille, pakattiin tavarat ja lähettiin kohti Solnaa. Siellä alotettiin heti grillaaminen Marrun ja mamman kanssa. Istuttiinkin siellä sitten grillaamassa, syömässä, keinumassa ja muuten vaan hengailemassa yli yhteen asti. Meillä oli ihan älyttömän mukavaa!:) Ja viini maistui myös:D Sain myös pikkusen lievitettyä mun laulamisikävää, kun iskällä oli kitara mukana:D Koko päivä oli ihan älyttömän ihana! Vaikka kyllä tosi pitkä:D Oli ihanaa, kivaa, hassuu, hauskaa, parasta... Mitä keksisin vielä. Ei ois voinu parempi 2vuotis päivä olla.

"Mamma mä otan susta kuvan, mut nyt sun ei tarvii silleen irvistää, kun aurinko ei paista enää"


Nyt on varmaan ihmeelinen mansikka kyseessä

Suut virneessä










Me hississä matkalla nukkumaan klo 01.56
Seuraavana aamuna annettiin ittemme nukkua johonkin 10 asti, mutta olin silti tosi väsyny koko päivän. Taas me käppäiltiin, mutta tällä kertaa Anssin, Marrun, papan ja mamman kaa. Mentiin sitten kuitenkin kahestaan syömään cafe 60:n. Mie söin uuniperunaa ihanalla kanacurrymössöllä ja salaatilla ja Teemu söi skaldjur risoton. Mulla loppu tässä vaiheessa kamerasta akku, eli kuvia ei oo juurikaan tältä päivältä. Viihdyttiin cafe 60 aika kauan, se oli Teemunkin mielestä tosi viihtysä:) Syömisen ja pienen kiertelyn jälkeen saatiin lähtee Nackasta mun luota hakee Teemun tavaroita. Ja sen takia koska jotenkin ei jaksettu tulla tänne enään yöks. Saatiin nukkumapaikka sitten Leinoilta keittiön lattialta mikä toimi ihan hyvin:D 11 aikaan illalla käytiin viereisessä puistossa sellasessa isossa keinussa mihin mahuttiin hyvin makaamaan. Meillä oli myös 2 vilttiä mukana niin ei tullu kylmä. Siinä romanttisesti yössä maattiin ja kateltiin taivasta. Sit meiän ohi käveli sellanen keski-ikänen pariskunta, joka sano "oj, det måste vara skönt" ja "så härligt" :DD no sitä se olikin<3


Linakin pääs paikalle.


Voivoi... Seuraava aamu ei ollu kiva. Lähdin saattamaan Teemua Silja Linen terminaaliin klo 6.07. Oli kivaa tietysti niin kauan, kunnes kuulutettiin, että portti sulkeutuu 5 minuutin kuluttua. Ei auttanu kun sanoo heipat ja että "nähdään kotona". Se tuntu ihan kauheen vaikeelta päästää menemään, kun oli ollu niin kivat 3päivää. Mutta kun siitä parin päivän itkemisestä on nyt päässy, niin tuntuu aika helpolta ajatella, että enään kuukaus kuitenkin vaan niin nähään taas. Se ei oo paljoa. Lohdutukseks avasin melkeen heti suklaapatukan, kun olin joutunut luopumaan rakkaasta. Onhan toi suklaa ihan hyvä korvike:D Huomaa varmaan, kun tuun kotiin.

Mun perhe oli täällä sitten vielä maanantain ja tiistain. Tänään oli taas aamukuuden herätys, kun lähin niitä saattamaan pois. Voi arvata, että oon aika väsyny. Töissäkin oon ehtiny nyt kolmesti käydä. Vielä muutama kuva Globenilta, jossa käytiin maanantaina ennen mun työpäivää. Ja sit loppu:D Tuli ihan liian pitkä postaus, toivottavasti en joudu tekee(ja ette joudu lukee) tällasta toista kertaa. Kiitos Teemulle ja mun perheelle vierailusta, kotona nähään kuukauden päästä<3


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti